...stretar på i oförtruten takt, timmarna springer o dagarna går..."ska bara"...är ett uttjatat uttryck och tidsoptimisterna kämpar på

söndag 3 maj 2009

Är det sommar nu???

Det känns nästan som så... fantastiskt härligt väder, "lediga" dagar och flera premiärer i helgen!!!


Veckan som varit: Tja, ingen särskilt upphetsande vecka - jobbat som vanligt - Thomas jobbat för två, eller tre kanske :( Han har varit i stan hela veckan o påbörjat ett antal olika projekt och sen har det varit kvällsarbete hemma så att inte det inte tar stopp i grävningen... i tisdags var vi på Byggma och fick information om de nya ROT-reglerna som blir efter 1/7 - vi gick därifrån med mycket användbart i portföljen och med en annan inställning än när vi kom. Det blev faktiskt helt förståeligt varför regeringen lägger så mycket av hanteringen av detta "åtgärdspaket" på byggföretagen och inte på privatpersonen - det heter SVARTARBETE och ska förhindras med alla medel! Det är bara att tugga i sig reglerna och vända några fler papper... tur man har det som yrke :)


Sista april blev ingen överaskning... som vanligt inget planerat och därför inte heller särskilt avancerat :) Eftersom jag inte har nerver för att vara på Vättaberget och se barnen springa runt och stoja så skulle vi i år åka till Brudsjön och titta på brasan. Man kan ju tycka att vi har haft nog av brasor och det är nog sant, det var mest Elin som ville åka någonstans - jag misstänker att det var mer kompisarna som drog än brasan!! Det var riktigt trevligt och som alltid vad jag förstår, bjöd Dunder Hansson på två fina fyrverkerier... tyvärr hade jag ju inte tagit med kameran denna gång...


Resten av helgen verkar bli lite av en startsträcka för sommaraktiviteter
- fredag morgon vaknade vi till strålande solsken och tankarna på en båttur spirade snabbt... Men efter en rejäl vintervila så är det inte BARA!!! Efter moget (!) övervägande så sa vi att idag förbereder vi lite för sommarens båtturer - den behövde ju lite översyn å så ;) och sen får vi se hur helgen artar sig.

Vi grillade i alla fall, och även om vi tjuvgrillat tidigare så får detta räknas som den riktiga premiären i allafall för nu satt vi också ute och åt.




Inför lördagen planerade vi en stadstripp, det har visat sig att det blivande kontoret behövder lite mer än bara färgburkar som T trodde... det går åt både gips och spackel förutom golvet då... som inte riktigt är bestämt hur det ska bli - matta eller laminat - det är frågan?
- när så alla verkligen är på G för att komma iväg någorlunda i tid - för att sen få komma hem... - då inser vi att det blir alldeles för varmt att åka till stan... ska vi då ta båten ut på ån idag då istället? (jo jag vet att det är en älv - men här uppe heter det ån, så de så) Fikakorgen packas i all hast och solskyddskrämerna grävs fram från nånstans långt bak i skåpen åsså bär det iväg... Jättehärligt blev det även om det blåste rätt friskt mitt ut på, men inne i vikarna var det lugnt och skönt att bara vara... Ingen fångst blev det, men det gör inget - katten är så bortskämd att hon nog inte äter fisk i alla fall, haha.


















Grillat till middag även denna dag och sen var det nog dags att göra lite nytta också, vädret blir ju liksom mer lämpat för arbete på kvällssidan. T drog på sig huggarutrustningen igen för att ta ner ytterligare träd där sågen är tänkt ska stå. Jag kan inte begripa att det alltid ska bli så stort mankemang när man väl gör något... det grävs mer o mer nu, fast lite form börjar det i alla fall ta sig - även för ett otränat öga!

Själv gjorde jag nåt som inte händer alltför ofta... jag är inte en sån som gillar att påta i jorden och har inte ens ett lillfinger som är "grönt" Därför har jag också bara en liten rabatt ute att sköta om, den med mina älskade doftpioner... de har växt här sedan långt innan vi flyttade hit, mkt troligt är det tant Berna som planterade dem. Pga min oförmåga att ta hand om sånt som växer (fråga mamma...) så höll de nästan på dö, så för nåt år sedan inleddes operation livräddning, där delar av rotstocken flyttades och de fick ny jord och några tappra försök av lite omsorg också. Om det beror på omsorgen eller inte, men de verkar i alla fall trivas och i år har det faktiskt kommit några nya "uppstickare"












Helt otroligt så drogs jag med i någon slags "trädgårdsarbetsiver" och innan det blev kväller två timmar senare så var både rabatten rensad, syrenerna ansade OCH skräpet bortkört med farmors gamla skottkärra!!! Jisses så skitig jag var :)

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar