...stretar på i oförtruten takt, timmarna springer o dagarna går..."ska bara"...är ett uttjatat uttryck och tidsoptimisterna kämpar på

torsdag 20 september 2012

Gottasugen!

Grymt sugen på nåt gott att snaska på i soffan...inget som dög i skåpen...hittade några övergivna äggvitor i kylen - å de blev faktiskt lyckade :-D



Tillägg:

Recept:
4 äggvitor
2,5dl socker
ca 60g mörk choklad
Gräddas 40-50 min 150gr

I alla recept jag hittade så skulle man ha en termometer, då smeten skall vispas över vattenbad till 60-65grader  - det har inte jag, bara stektermometern och den är inte så lätthanterlig i sådana här situationer ;-)

Bära eller brista, äggvitorna var ändå över efter helgens vaniljssås och skulle nog inte hålla så länge - JAG TESTAR!!

Vispar ihop äggochsocker lite lätt, ställer bunken över sjudande vatten och vispar tills smeten blir tjock och glansig - jäklar vilken tid det tog! Provade med fingret och när smeten var ljummen och jag trodde vispen skulle brinna gav jag mig och tog av bunken från värmen, fortsatte vispa tills det var svalt igen. Smälte chokladen och rörde ner den försiktigt i smeten - klickade ut på bakplåtspapper och in i ugnen! Haha, sådana här maränger växer i ugnen...men det gick bra ändå och de fick godkänt av familjen (som är grymt bortskämda med faster Cissis bakverk...)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar