...stretar på i oförtruten takt, timmarna springer o dagarna går..."ska bara"...är ett uttjatat uttryck och tidsoptimisterna kämpar på

torsdag 1 januari 2015

Chokladsås - eget recept...

Hade ju gjort egen chokladsås också igår, himmelskt len och god och dessutom mjölkfri!
Hittade ett recept på nätet och gjorde en testsats tidigare i veckan, samtidigt som jag gjorde semifreddo för första gången. Receptet var inte ursprungligen mjölkfritt, men det gick utmärkt att använda Oatly iMat havregrädde och mjölkfritt margarin.

Testversionen gjorde jag helt enl recept, men igår "frilansade" jag lite...å jag tror jag kommer ihåg de justerade mängderna, på ett ungefär iaf :-)

Efter semifreddon hade jag kvar en vaniljstång utan frön, synd att kasta bara så jag la den i grädden och smöret ett tag medan jag gjorde annat... kokade även upp det lite innan jag tog upp den och rörde ner allt annat.

Så, mängderna:

2dl grädde, oatly iMat för mjölkfritt
100g smör, mjölkfritt om man vill
1dl ljus sirap
1-2msk flytande honung
2dl strösocker
1 1/2 dl kakao
2tsk vaniljsocker

Har man inte vaniljstång i från början så får man nog öka vaniljsockret.
Kokas ihop så sockret har smält, kokar man mer så blir den för tjock.
Vi var sju som åt och det blev en par dl över, så hela satsen räcker nog till 10-12 normalätande personer... ;-)

Bild saknas som vanligt, en annan gång kanske!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar